Een boek van Stephen King bewerken voor film of televisie is geen sinecure job. Het oproepen van de gepaste sfeer en de psychologie van de personages werd in het verleden niet altijd even briljant vertaald naar – in ons geval – televisie. Danken we maar aan Haven of Under The Dome, twee recente series die gebaseerd waren op een kortverhaal of een boek van de grootmeester.
Maar toen de succesvolle producer/regisseur J.J. Abrams (Lost, Star Wars: The Force Awakens, Person Of Interest, Westworld) en acteur James Franco hun schouders onder dit project zetten, was het toch even uitkijken naar het eindresultaat. En het moet gezegd, 11.22.63 is geen meesterwerk, maar het is wel een originele serie die weet te boeien van begin tot einde. Oké, om een verhaal van Stephen King volledig te omarmen, moet je wel bereid zijn bepaalde gimmicks of verhaalwendingen zomaar te accepteren.
De miniserie 11.22.63 slaat op de datum 22 november 1963, de dag waarop President Kennedy in Dallas werd vermoord. Een cruciale datum die de geschiedenis een ander aanzien gaf. In 11.22.63 stelt Stephen King zich de vraag: “Wat zou er gebeurd zijn moest de moord niet hebben plaatsgegrepen?”. We kunnen ons inderdaad afvragen hoe het verleden geëvolueerd zou zijn indien deze misdaad niet was gepleegd: zou ons leven er dan zoveel beter én anders hebben uitgezien? Volgens producer J.J. Abrams maakt dat van Stephen King zo’n gerespecteerde verhalenverteller: in al zijn verhalen zit er immers een “wat als?”-factor en dan doelen we niet op de serie van Tim Van Aelst, maar op het feit dat King's verhalen telkens weer de reflectie oproepen van “Wat zou er gebeuren moest datgene wat hij vertelt nu eens waar zijn…”
De man die voor ons gaat uitzoeken of het wijzigen van het verleden wel zo’n goed idee is, heet Jake Epping. Hij is een leraar uit Maine die net zijn scheidingspapieren heeft getekend. Zijn leven is herleid tot een chaos want ook op school lijkt het niet te vlotten. Wanneer hij met zijn vriend Al Templeton, eigenaar van een baancafé en opgezadeld met een ernstige longziekte, in discussie gaat over het wijzigen van het verleden, onthult Al dat er in zijn etablissement, meer bepaald in een kast, een portaal is naar het verleden. Hij weet Jake te overtuigen van het belang van zijn zaak (geen moord op Kennedy → geen moord op Bobby Kennedy, geen Vietnam) en stuurt hem terug naar 21 oktober 1960. Onze leerkracht uit Maine krijgt net iets meer dan drie jaar de tijd om de moord op Kennedy te voorkomen…
Wie zijn schouders ophaalt bij het lezen van het verhaal en denkt dat de hele miniserie sterk politiek geladen is, moet dringend zijn mening herzien want de makers zorgden ervoor dat er voldoende actie en andere verhaallijnen aanwezig zijn om het geheel perfect naar z'n ontknoping te leiden. En als je denkt dat alles ophoudt met het al dan niet voorkomen van de aanslag, ben je ook weer mis want het einde is zo romantisch en ontroerend dat je met de tranen in de ogen aan je stoel genageld blijft tot de generiek afgelopen is.
In de hoofdrol levert James Franco, die de serie ook produceerde en één aflevering regisseerde, een geloofwaardige, sterke vertolking. Ook George MacKay (Captain Fantastic) als Billy, Epping’s partner in crime, Oscarwinnaar Chris Cooper (Demolition, August: Osage County) als Al en Sarah Gadon (Maps To The Stars, The Amazing Spider-Man 2) als Sadie, het meisje waarop Jake verliefd wordt, zijn overtuigend in hun rol en weten je telkens weer te overhalen om verder te kijken.
Tot slot ook een welverdiend applaus voor de ‘art director’ en ‘costume designer’ want zijn slagen erin om de jaren zestig op een ongeziene manier opnieuw in de huiskamer te brengen. Elk beeld, elke detail ademt de jaren zestig. Geloof me, ik was erbij en moet bekennen dat het allemaal verdomd goed lijkt op wat ik als kleine pagadder mij kan herinneren van die tijd. Bovendien werd er gefilmd op de echte locaties wat alles eens zo geloofwaardig maakt.
O ja, nog even dit: voor de hardcorefans van Stephen King zitten er in de serie tal van verwijzingen naar andere verhalen. Eentje willen we prijsgeven: op een bepaald moment zie je een wasserij genaamd Blue Ribbon, precies: de plaats waar de moeder van Carrie werkte…
Koop online bij
Wanneer de pas gescheiden leraar Jake Epping door zijn vriend Al Templeton naar het jaar 1960 wordt gestuurd met als doel het de moordaanslag op President Kennedy op 22 november 1963 te verhinderen, staat hij voor een helse klus waarvoor hij iets meer dan drie jaar de tijd heeft. Epping, die zich ondertussen Jake Anderson noemt, gebruikt zijn kennis uit het heden en raakt bevriend met de mooie Sadie, een collega in de school waar hij kan starten als leraar. In de jeugdige Bill die een bar openhoudt, vindt hij een handlanger die hem moet helpen Harvey Oswald op te sporen, want zoals we weten zal Oswald op bewuste dag de President neerknallen.